måndag 5 november 2012

Frukostbullar - gluten och mjölkfria

Luftiga frukostbullar med havregryn och bovetekli



Recept för att göra en deg till 12 st frukostbullar i bakmaskin:

4 dl fin glutenfri mjölmix
2 dl rena havregryn
1/2 dl boveteflingor
1 msk fiberhusk
2 tsk torrjäst ( 25 gr färsk jäst)
1 tsk salt
3,5 dl vatten
2 msk rapsolja


Häll i de blöta ingredinerna först.
Lägg i fiberhusken och låt svälla 10 minuter.
Tillsätt resten.
Sätt bakmaskinen på programmet för deg (1:25 minuter).
Ta ut degen och forma till 12 st bullar och tryck till dem lätt.
Lägg på plåt och jäs under bakduk 30 minuter.
Grädda i 250 grader ca 15 minuter.



OBS! Alla glutenintoleranta tål inte rena havregryn
 
 
 
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag hittade hit för en tid sedan, och jag vill mest skriva för att tacka för superbra recept! Jag har gjort flera! Det känns kul att du/ni gör lite mer "exotiska" varianter på mat, vilket är jättekul vid besök etc.

    Jag undrar även vilket märke det är på din bakmaskin? Jag tänkte försöka mig på bröd, men är osäker på om min bakmaskin är likande som din, så jag vet inte hur resultatet blir...

    Tack!
    Sara i Åre

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan!

      Roligt att du gillar min "virtuella" kokbok :)

      Jag är inne på min andra bakmaskin, sedan ett år tillbaka har jag en Tefal XXL som har glutenfritt program - det var därför jag köpte just den.
      Men jag använder inte det då jag tycker de andra programmen är bättre.
      Deg programmet tycker jag är suveränt!

      Annars så fungerar väl alla bakmaskiner likadant skulle jag tro - förut hade jag en Melissa i över tio år...

      Radera